تبلیغات
بهترین سایت بدنسازی و مردان آهنین در ایران - اثرات خوردن مواد قندی بر پاسخگویی هورمون ها زمان تمرین

منوی اصلی

ارسال پیام به مدیر سایت
صفحه اصلی سایت
RSS
ATOM

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبسایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

اثرات خوردن مواد قندی بر پاسخگویی هورمون ها زمان تمرین

مصرف مواد قندی هنگام و قبل از تمرین تغییرات معنی داری بر پاسخگویی هورمون ها دارد. این پاسخگویی ها شامل كند كردن واضح ترشح اپی نفرین، كورتیزول، گلوكاگن و هورمون رشد و همچنین كاهش كمی در انسولین است. انسولین افزایش قابل توجهی هنگام مصرف كربوهیدرات ها طی تمرینات سبك تا متوسط دارد(شكل شماره 2).در این واكنش بطور كلی نقش هورمون ها حفظ قند خون در زمان انجام فعالیت های طولانی مدت است. خوردن 60-30 گرم كربوهیدرات به ازای هر ساعت زمان از فعالیت طولانی مدت برای جلوگیری از افت قند خون كافی است(هارگریوس 2000). در مطالعات هورمون ها توافقات زیادی وجود دارد بعنوان مثال: مصرف مواد قندی فعالیت هورمون های تنظیم كننده قند خون را كاهش می دهد. در مقابل زمانیكه آزمون شونده ها فقط 3 گرم كربوهیدرات به ازای انجام 3 ساعت فعالیت با 70%VO2MAX دریافت كردند اثری بر متغییرات عمده متابولیسم، سطح مشاهده شده اپی نفرین، كورتیزول، گلوكاگن، انسولین و خستگی نداشت.

انسولین: هنگامیكه كربوهیدرات ها طی انجام تمرینات طولانی مدت مصرف شوند؛ غلظت انسولین پلاسما نسبت به حالت استراحت ثابت و یا در مواردی افزایش می یابد (آبورگ، فلیگ 1976، بورگس و دیگران 1991، و...)

اپی نفرین(EPI): خوردن كربوهیدرات از افزایش اپی نفرین پلاسما جلوگیری می كند(داسترو و همكاران1992و...). در یك گزارش عجیب افزایش اپی نفرین بعد از انجام 122 دقیقه دوچرخه سواری با 62% VO2MAX و در ادامه 5/2 ساعت دوچرخه سواری با 75% VO2MAX بجای دویدن متوقف شد. این امر واضح است چرا كه این نتایج در شرایط خاص بوجود می آیند.

كورتیزول: مصرف مواد قندی هنگام تمرینات طولانی مدت از افزایش غلظت گلوكز خون جلوگیری كرده و تا چندین ساعت بعد از تمرین نیز در سطح بالا باقی می ماند (نیمان و همكاران 1998 و...). اتر و همكاران نشان دادند كه پس از 5/2 ساعت دوچرخه سواری و دویدن هنگامیكه آزمایش شوندگان مواد قندی مصرف كردند كاهش می یابد. دلیل این امر این بود كه ماده ای برای فریب آزمایش شوندگان بعنوان ماده قندی داده شد، در بعضی موارد كورتیزول اندكی بیشتر از هر دور تمرین افزایش می یافت. دیگران نیز نتایج مشابهی هنگام تمرین طولانی مدت برای 2 ساعت و یا 7 مرحله 12 دقیقه ای دوچرخه سواری با 70% VO2MAX بدست آوردند.

گلوكاگن و هورمون رشد: غلظت گلوكاگن و هورمون رشد خون بوسیله مواد قندی رقیق می شود. مصرف گلوكز طی 4 ساعت دوچرخه سواری با 30% VO2MAX بطور كلی جلوی واكنش گلوكاگن را می گیرد، اما طی تمرینات تناوبی بر واكنش های گلوكان طی 70% VO2MAX تاثیر نمی گذارد. بالا رفتن سطح هورمون رشد هنگامی كه 5/2 ساعت فعالیت دوچرخه سواری، دویدن با 75% VO2MAX در آزمایش شوندگانی كه نوشیدنی قندی مصرف كردند در برابر افرادیكه آب بدون خاصیت انرژتیك را كسب كردند متوقف شد.

درباره وبلاگ

برای تبادل لینک ابتدا ما را با نام*بدنسازی و مردان آهنین*لینک کنید سپس ما را خبر دهید تا شما هم لینک شوید. برای یافتن مطلب مورد نظر خود از کادر جستجو پایین استفاده کنید.در صورت خرابی لینکها از فرم نظرات اطلاع دهید تا اصلاح شود با تشکر.
مدیر وبلاگ : رونی

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان