تبلیغات
بهترین سایت بدنسازی و مردان آهنین در ایران - كلا میدونستید سرد كردن بدن از گرم كردن خیلی حیاطی تر برای عمر عضله وریكاوری است.

منوی اصلی

ارسال پیام به مدیر سایت
صفحه اصلی سایت
RSS
ATOM

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبسایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

كلا میدونستید سرد كردن بدن از گرم كردن خیلی حیاطی تر برای عمر عضله وریكاوری است.

تمرینهای سرد کردن که معمولاً پس از پایان تمرین اصلی انجام می شوند، همچون تمرینهای مقدماتی گرم کردن، تمرینهای ملایم و سبکی هستند که بین 15- 5 دقیقه صورت می گیرند. البته فعالیتهای سرد کردن بر عکس فعالیتهای گرم کردن صورت می گیرد بدین روش که پس از پایان فعالیت اصلی، همان فعالیت با شدت کم تا متوسط(بدون رسیدن به سیستم هوازی) ادامه می یابد سپس نرمشهای ملایم و در پایان، حرکتهای کششی اجرا می شود. برای برگشت به حالت اولیه شدت فعالیت می تواند بر اساس ضربان قلب به تعداد 135- 110 ضربه و یا 60- 40 درصد اکسیژن مصرفی تعیین شود.

هدف از تمرینات سرد کردن

1- در تمرین اصلی، سطح اسید لاکتیک عضله و خون افزایش می یابد. ورزشکار برای کاهش دادن سطح اسید لاکتیک نیاز به برگشت به حال اولیه فعال دارد، زیرا در این صورت اسید لاکتیک زودتر از عضلات دفع می شود.

2- فعالیت ملایم و سبک پس از انجام تمرینها، سبب بازگشت وریدی(سیاهرگی) بیشتر خون شده، از تجمع خون در اندام ها بویژه پا ها جلوگیری می کند، این مساله از کوفتگی عضلات، ضعف و سرگیجه نیز می کاهد.

3- با انجام حرکتهای کششی پس از فعالیت اصلی می توان انعطاف پذیری عضلات، مفصلها و دامنه حرکتی آنها را افزایش داد. زیرا عضلات و بافتهای عمقی بدن کاملا گرم شده، تسهیل عصبی - عضلانی نیز بهتر صورت می گیرد. بدین منظور می توان حرکتهای کششی را در مرحله سرد کردن برای مدت بیشتری انجام داد(هر حرکت 30-20 ثانیه).

4- کاهش تدریجی ضربان قلب و در نتیجه کاهش خطر عوارض قلبی- عروقی به علت توقف ناگهانی

تیر کشیدن پهلوها

این پدیده ممكن است برای بسیاری از ورزشكاران اتفاق افتاده باشد. تیر كشیدن پهلو به عنوان درد تند و شدیدی در پهلوها یا دنده های قفسه سینه توصیف شده است. این حالت معمولاً در اوایل تمرین (معمولاً در هنگام دویدن و شنا كردن) رخ می دهد و با ادامه تمرین بتدریج رفع می شود. در مواردی این وضعیت ناخوشایند بوده و در برخی از ورزشكاران بقدری جدی است كه آنها را وادار به آهسته تر كردن فشار تمرینی و یا بطور كلی قطع تمرین می كند. علت این درد دقیقا شناخته نشده است. ولی پیشنهاد شده كه فقدان(نبود)اكسیژن در عضلات تنفسی به علت جریان خون ناكافی سبب بروز این پدیده می گردد.

پدیده نفس دوم

همه ما احتمالاً در برنامه های تربیت بدنی و بخصوص در دویدن مشاهده كرده ایم که در ابتدای تمرینات یک حالت سنگینی در قفسه سینه بو جود آمده و فرد یا ورزشکار را دچار ناراحتی می کند این حالت معمولا یک حالت واماندگی یا خستگی فوق العاده را در مراحل اولیه تمرینات بو جود می آورد و سبب تنگی نفس، تنفس سریع و کوتاه، درد در قفسه سینه، دوران و سر گیجه و درد عمومی عضلات می گردد ولی با ادامه تمرینات و بعد از مدتی تمرین این حالت رفع شده و بدن به یک حالت آسوده و سر حال تر در مراحل بعدی تمرین می رسد از نظر فیزیولوژی علت دقیق این پدیده بر كسی معلوم نیست ولی در طی چندین تحقیق عواملی که دراین پدیده دخالت داشته است شناسایی شده و به شرح زیر می باشد

 1- بوجود آمدن نارسایی تنفسی در ابتدای تمرین و در ادامه قطع این نارسایی و تعدیل تدریجی تهویه

2- متراکم شدن اسید لاکتیک در آغاز تمرین به دلیل تغییرات جریان خون در عضلات فعال و در مراحل بعدی تمرین بر طرف شدن اسید لاکتیک متراکم

3- گرم نبودن بدن در آغاز و در ادامه گرم شدن مناسب بدن سبب رفع این حالت می گردد.

4- خستگی موضعی عضلات بویژه ماهیچه های تنفسی

5- عوامل روانی

درباره وبلاگ

برای تبادل لینک ابتدا ما را با نام*بدنسازی و مردان آهنین*لینک کنید سپس ما را خبر دهید تا شما هم لینک شوید. برای یافتن مطلب مورد نظر خود از کادر جستجو پایین استفاده کنید.در صورت خرابی لینکها از فرم نظرات اطلاع دهید تا اصلاح شود با تشکر.
مدیر وبلاگ : رونی

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان